Projekt „Bajki – pomagajki” skierowany jest do przedszkoli, przedszkoli integracyjnych, przedszkoli specjalnych, żłobków, klubików dziecięcych, świetlic, a nawet klas I-III. Jest zgodny z aktualnym kierunkiem polityki oświatowej:
– wspomaganie wychowawczej roli rodziny rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów, stałych sprawności w czynieniu dobra.
Głównym założeniem projektu jest czytanie bajek, bądź słuchanie audiobooków w czasie, kiedy nauczyciel uzna to za stosowne. Czytanie bajek terapeutycznych to jedyne, najważniejsze zadanie tego projektu.
Głównym celem projektu jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.
Za cele szczegółowe obrano:
– budowanie wiary we własne umiejętności,
– kształtowanie poczucia pewności siebie, oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami wywołującymi lęki,
– kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
– dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,
– rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy,
– budowanie pozytywnej samooceny dziecka,
– nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka,
– redukcja niepożądanych stanów psychicznych,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Koordynator projektu : Marta Krasowska.